Dordtse jongeren debatteren in eigen ‘Synode’ (ochtendprogramma)
Scholieren van de Dordtse middelbare scholen gaan maandag 6 mei 2019 met elkaar het debat aan in de Grote Kerk. Op die dag exact(!) 400 jaar geleden werden in deze Kerk de Dordtse Leerregels als resultaat van de toenmalige Synode voorgedragen. Een belangrijk thema in de leerregels was de plaats van ‘de vrije wil’. De lijnen lopen door naar het heden: in wat voor ‘vrij’ Nederland willen de jongeren leven? Hoe raakt bijvoorbeeld moderne techniek de autonomie van burgers, zijn de jongeren nog de baas over hun smartphone?
Om 9.30 uur start het programma waarin het draait om jongeren en de Dordtse Synode, in het bijzonder wat die synode om het lijf had, en wat de zeggingskracht vandaag de dag nog is. Speciaal daarvoor heeft het Reformatie Instituut Dordrecht (RID) een lesbrief ontwikkeld, die ter voorbereiding is behandeld op de scholen.
Via het debat brengen de jongeren de verworven kennis in de praktijk en worden zij uitgedaagd lijnen naar de actualiteit en toekomst te trekken. Een deskundige jury voorziet het debat van commentaar en beoordeelt de debatvaardigheden. De jury bestaat uit Chris van Benschop (raadslid GroenLinks Dordrecht), Marianne Eekhout (Conservator Dordrechts Museum), Jonathan de Lijster (debatspecialist, verbonden aan Stichting Be Innovated Dordrecht) en Bart-Jan Spruyt (historicus en columnist).
In aansluiting op het thema houdt Dordtenaar en ‘synode-expert’ professor Fred van Lieburg een interessant betoog over de rol van jongeren destijds bij de Synode van Dordrecht. Dit thema is niet of nauwelijks eerder op deze wijze belicht.